Do Pravcickiej Bramy

Kolejny piękny dzień wakacji. Wstajemy wczesnym rankiem i ruszamy z Mezni Louki, kampingu gdzie spaliśmy, do wejścia na szlak do Pravcickiej Bramy. Znajdujemy się teraz na terenie Parku Narodowego Czeskiej Szwajcarii. Do bramy podążamy czerwonym szlakiem. Za 6 km osiągniemy cel.

Szlak wije się w górę. Jesteśmy w pięknym lesie, poranek wilgotny, zapach zieleni i tlenu w powietrzu.

Po drodze mijamy urocze formacje skalne.

I w końcu dochodzimy do Pravcickij Bramy. Jest ona największą naturalną bramą skalną w Europie. Jest uważana za najpiękniejszą formację skalną w Szwajcarii Czeskiej i stała się symbolem całego regionu.

Jej wymiary są imponujące – rozpiętość łuku u podstawy wynosi 26,5m, wysokość otworu 16 m, szerokość 7-8m, minimalna grubość – 3 m, szczytowa płyta bramy leży na wysokości 21m od jej podstawy. Ale gdy patrzy się na bramę z bliska, wydaje się być jeszcze większa. U wejścia do kompleksu biorą początek ścieżki i schody prowadzące na poszczególne tarasy widokowe, skąd możemy podziwiać samą Bramę Pravčicką lub delektować się wywierającymi wrażenie widokami na bliższą i dalszą okolicę.

Do kompleksu Bramy Pravčickiej należy też letni pałacyk “Sokoli hnizdo” (Sokole Gniazdo). Został zbudowany w 1881 roku w miejscu chatki z kory dębowej, która służyła jako wyszynk. Początkowo “Sokoli hnizdo” było wykorzystywane jako nocleg dla ważnych gości tutejszego rodu Clary-Aldringen. Dzisiaj jest pierwsze zdjęcia galerie podłogowe. Na parterze zachowała się stylowa restauracja ozdobiona oryginalnymi malowidłami.

Naszą wędrówkę kontunuujemy kierując się szlakiem w dół, do miejscowości Hrensko. Miejscowość położona jest około 12 km do Decina, przy ujściu Kamenice do Łaby.

Miejscowość rozciągnięta jest wzdłuż drogi i rzeki Kamienice. Położona w ciasnym, skalnym kanionie , którego skalne ściany górują nad miejscowością na kilkadziesiąt metrów. Charakteryzuje się wąską i skupioną zabudową budynków po obu stronach rzeki i drogi, wciśniętych w skalne wnęki w pionowych ścianach wąwozu. Miejscowość jest końcową stacją transportu wodnego na Łabie na terenie Czech. Na prawym brzegu Łaby znajdowało się czesko-niemieckie drogowe przejście graniczne pomiędzy Schmilka a Hřensko.

Z Hrenska autobusem miejskim udajemy się w okolice parkingu, na którym zostawiliśmy rano naszą Toyotkę.