Na Wydmie Łąckiej w Łebie

Pewnego październikowego ranka wyruszyliśmy z Gdańska do Łeby, by piechotą obejść Miejrzeje Łebską i przyglądnąć się słynnym wydmom w Słowińskim Parku Narodowym. Szlak rozpoczeliśmy od strony leśnej i Jeziora Łebsko, by wrócić do Łeby wybrzeżem Bałtyku.

Z miejsa o nazwie Rąbka szybko dochodzimy do Jeziora Łebsko i pierwsze zdjęcia pstrykamy na molo. Jezioro jst typowym jeziorem przybrzeżnym, czyli takim całkowicie oddzielonym od morza mierzeją, a niedgyś zatoką, czy np laguną. Po latach, z powodu braku dostępu do wody słonej, jeziora przybrzeżne zawierają wodę słodką. Ich powstanie tłumaczy się odcięciem morza piaszczystymi mierzejami, utworzonymi w wyniku akumulacyjnej działalności morza.

Dalej podążamy znakowanym szlakiem na obszarze Słowińskiego Parki Narodowego, monotonnie drogą asfaltową, potem piękną leśną. Słowiński Park Narodowy to jeden z 23 parków narodowych w Polsce, utworzony w 1967 roku. Obejmuje on swym zasięgiem Mierzeję Łebską, Nizinę Gardeńsko-Łebską, morenę czołową z najwyższą kulminacją 115 m n.p.m. na wzgórzu Rowokół oraz szereg jezior, wspomniane wcześniej Łebsko ale także Gardno, Jezioro Dołgie Wielkie i Małe.

Dochodzimy po jakimś czasie do piaszczystych wydm. Początkowo odsłania się krajobraz zniszczonego przez wtargnięcie wydmy lasu.

Dalej wchodzimy na Ruchome wydmy i Wydmę Łącką. Takie informacje o wydmach  podaje strona internetowa parku – Pod wpływem wiatru przemieszczający się piasek powoduje, że wydmy „wędrują” na wschód z prędkością kilku metrów rocznie, zasypując napotkane lasy. Największa obszar wydmowy w okolicach Łeby ma obszar ok. 500 hektarów i stale się powiększa zasypując jezioro Łebsko. Na szlaku turystycznym została udostępniona Wydma Łącka, której wysokość obecnie ocenia się na ok 30 metrów. Po wdrapaniu się na szczyt wydmy możemy zobaczyć prawdziwie pustynny krajobraz, ale także widać tu ogrom jeziora Łebsko jak i błękit Morza Bałtyckiego.

Wracamy brzegiem morza z powrotem do Łeby. Piękny jest Bałtyk, szczególnie w taką pogodę.

Na koniec, jeszcze przed zejściem do Łeby posilamy się korzystając z licznym udogodnień turystycznych na terenie paarku, w pięknych okolicznośiach przyrody.