Spišský Hrad

Po burzowej nocy w Popradzie wczesnym rankiem udaliśmy się na śniadanie, a później odwiedziliśmy położony po sąsiedzku aqua park Poprad. Dwie godziny pluskania w termach plus trochę sauny dało nam świetne samopoczucie. Postanowiliśmy po wczorajszych wojażach tatrzańskich zrobić sobie bardziej luźny dzień. Jako cel obraliśmy zwiedzanie Levoczy oraz położonego w niedalekiej odległości Spiskiego Hradu, a później znalezienie noclegu gdzieś w okolicach Podlesoka, z którego następnego dnia chcieliśmy rozpocząć wędrówkę po słowackim Raju.

* * *

Po kilku godzinach w Lewoczy podążaliśmy dość szybko drogą krajową nr 18 w stronę Spiskiego Podhradzia. Nagle przed nami, na płaskim Spiszu wyrósł piękny wielki zamek – Spisky Hrad. Na temat zamku wiele jest stron internetowych, lecz ja standardowo za Wikipedią napiszę: Zamek Spiski (słow. Spišský Hrad, niem. Zipser Burg, węg. Szepesi vár) – zabytkowy kompleks zamkowy na Słowacji z przełomu XI i XII wieku jest zaliczany do największych tego typu w środkowej Europie, cały kompleks zamkowy zajmuje powierzchnię ok. 4 ha. Obecnie większość zamku jest zrujnowana, część murów obronnych została odbudowana współcześnie. Zamek położony jest na na terenie Żehry (Žehra), która należy do najstarszych miejscowości na Spiszu. W 1993 roku w uznaniu jego znaczenia dla kultury tych ziem, został on wpisany wraz okolicą na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W odbudowanej części zamku mieści się niewielkie muzeum. Od XVI w. do 1636 r. zamek był siedzibą żupanów spiskich z rodu Turzonów, następnie Zápolya, później objął go we władanie ród Csaky. W 1780 na zamku miał miejsce pożar. Ostatni właściciele opuścili zamek w 1948, a w 1961 został uznany za Narodowy Pomnik Kultury (Národná Kultúrna Pamiatka).”

Zamek obeszliśmy niemal w koło, obfotografowaliśmy. Udało nam się zwiedzić również jego wnętrze i z jego murów obserwować wielką czerwcową burzę ponad wzgórzami Słowackiego Raju.